Léto Zima
CZ

Česky Anglicky Německy Polsky

Z Harrachova do Polska budou po 65 letech opět jezdit vlaky

Turisté, kteří v létě zamíří do Harrachova, budou mít novou možnost poznávat Krkonoše i na polské straně našich nejvyšších hor. Od 3. července se totiž po 65 letech vrátí vlaky na železniční trať Harrachov-Sklářská Poreba. První vlak na trať vyjede slavnostně v pátek 2. července, pravidelný provoz by měl být obnoven o den později.

Na železnici mezi Sklářskou Porebou a Harrachovem na Semilsku se doprava zastavila na podzim 1945. V té době to přitom byla jedna z nejmodernějších tratí v zemi. Zatímco na českém území z Tanvaldu do Kořenova zajišťovaly dopravu ozubnicové lokomotivy, kvůli kterým byla trať z roku 1902 před několika lety prohlášena technickou památkou, dál do Polska byla trasa plně elektrifikovaná. Dnes už to ale připomíná jen stožár v kořenovském muzeu.

Trať z Harrachova do Sklářské Poreby je dlouhá zhruba 14 kilometrů, z toho asi kilometr je na českém území. Přestože se trať 65 let nepoužívala, byla v překvapivě dobrém stavu, vysvětlil Petr Prokeš, železniční specialista společnosti Korid LK, která je koordinátorem dopravy v Libereckém kraji. "Díky nepřístupnému terénu zůstaly na svém místě i koleje," poznamenal.

V minulosti se na trati uskutečnilo několik příležitostných turistických jízd. Před čtyřmi lety zkušební jízda ukázala, že trať na polské straně je průjezdná i dál ze Sklářské Poreby do Jelení Hory a do oblíbeného zimního střediska Karpacz.

Milovníci polských Krkonoš znají zejména horu Szrenica, česky zvanou Jinonoš, na kterou jezdila ze Sklářské Poreby lanovka. Vyhledávané jsou i výlety na ledovcová jezera Wielki a Mały Staw.

Galerie